Dijital PazarlamaGoogle ÜrünleriPazarlama Araçları

Google Tag Manager (Etiket Yöneticisi) İle Tanış

Bütün entegrasyonları "tek" kalemde yapmak istiyorsan "Tag Manager" ile tanış

Google Tag Manager Ne Değildir?

Çevrimiçi pazarlama yapıyorsanız Google Tag Manager’i birçok yerde duyduğunuza eminim. Peki Tag Manager hakkında ne kadar doğru bilgiye sahipsiniz? Sağdan soldan duyduklarınızı unutun ve benim anlattıklarıma odaklanın.

Google Tag Manager konusunda en çok bilinen yanlış ise Google Analytics ile aynı işlevi gördüğünü düşünülmesi fakat Google Tag Manager tamamen farklı bir araçtır. Bu iki Google ürününü karıştırmayın. İkisi de Google’ın ürünü ama birbirlerinden apayrıdır.  Kısaca farkını anlatmak gerekirse; Tag Manager bir etiket yöneticisidir. Analytics ise izleme ve analiz aracıdır.

Google Tag Manager Nedir?

Teknik olarak açıklamak gerekirse; Google Tag Manager, web siteniz, AMP siteniz, İOS uygulamanız veya Android uygulamanız için üçüncü taraflara istediğiniz bilgileri göndermenize yardımcı olan etiket yöneticisidir.  Biraz daha basit bir şekilde, JavaScript ve HTML kod parçacıklarını yönetebileceğiniz bir platformdur diyebiliriz.

Header.php ve Footer.php içerisine atacağınız kodların tamamı için Tag Manager ile kurulum yapabilirsiniz. WordPress kullananlar için Google Analytics, Search Console, OneSignal, Google Ads, Yandex Metrica, Whatsapp Chat ve aklınıza gelen tüm entegrasyonları Tag Manager üzerinden basit bir şekilde ekleyebilir ve sonradan güncelleyebilirsiniz.

Özellikle E-Ticaret siteleri için hazır altyapılarda dönüşüm izleme kodlarının ya da yeniden pazarlama kodlarının kurulması çile haline gelebilir. Bu gibi durumlarda Tag Manager hayat kurtarıcı haline geliyor. Kendilerine dijital pazarlama dünyasında “Tek Menajer” adını vermekten onur duyuyorum. Çünkü birçok yazılım entegrasyon işlemini tek bir yerden yapmamızı sağlıyor.

Not: Yazı içerisinde çok fazla yoğunluk olmaması için Tek Manajer kardeşimize GTM kısa adını vererek devam ediyorum.

Google Tag Manager Ücretli mi?

Google ürünlerinin çoğu ücretsiz olduğu gibi Google Tag Manager da ücretsizdir. Google hesabınız üzerinden rahatlıkla açılışı yapabilirsiniz. Diğer Google ürünleriniz ile doğrudan bağlantılar sağlayarak web sitenizin dijital tabanını kuvvetlendirme yönünde önemli bir adım atmış olursunuz.

 

Google Tag Manager Neden Kullanmalıyım

Neden Google Tag Manager Kullanmayalım?

Eğer bir webmaster ya da dijital pazarlama uzmanı iseniz GTM’e bolca ihtiyaç duyacaksınız. Web sitelerinin dijital entegrasyonlarını tek kalemde bitirerek müşterilerinizi memnun edebilir ya da kendi web sitesinizde muhteşem olaylara imza atabilirsiniz. Bunun için tek yapmanız gereken GTM’e hakim olmak. Artık günlerce ya da haftalarca entegrasyon işlemleri ile uğraşmanıza gerek kalmayacak. Herhangi bir kod değişikliğinde de kolayca GTM üzerinden işlem yapabiliceksiniz.

Büyük bir zaman kaybından kurtulmak istiyorsanız gerçekten ihtiyacınız olan şeyin GTM olduğunu anlayacaksınız. Özellikle büyük projelerde her sayfaya tek tek kod ekleme zahmetinden kurtulacaksınız. Ekstra yazılımcılar ile çalışmanıza dahi gerek kalmayacak. Hem zamandan kazandınız hem de maddi anlamda bir kaybı önlediniz.

Ayrıca oluşturulan kodların testi için yeni bir sayfa oluşturma gereği olmadan GTM üzerinden testler yapabilirsiniz. Tek bir platformda tüm etiketleri yani tüm dijital kodları yönetebiliyorsunuz. Kafanızdaki tüm dertleri silen kodlar arasında boğulmaktan kurtuluyorsunuz. Zaman ve maddi tasarrufun üstüne bir de stresten de uzaklaştığınızı düşünürsek Google Tag Manager oldukça faydalı bir araç.

Tek bir yerde topladığınız bu kod parçacıklarını belirli kurallar ve belirli sayfalar için çalıştırabiliyorsunuz. Facebook Piksel, Google ADS dönüşüm, yeniden pazarlama, Analytics Gelişmiş E-Ticaret, Yandex Metrica, OneSignal, Analytics Eventleri ve bunun gibi daha çok kod entegrasyonlarını Google Tag Manager üzerinden yapabilirsiniz.

Google tag manager hesap kurulumu

Google Tag Manager Nasıl Kurulur?

GTM hesabı oluşturmanız için öncelikle Google hesabınızın olması gerekmektedir. Hesabınız üzerinden Google Tag Manager’ı kolayca açabilirsiniz. Hatta size bir güzellik yaparak aşağıya bir bağlantı bırakayım da kuruluma birlikte başlayalım.

https://marketingplatform.google.com/about/tag-manager/

Yukarıdaki adresi açtıktan sonra hesap oluştur seçeneğinden, hesabınızın adını ve kapsayıcı adı yazın.

Google Tag Manager’ı projenize uygun kapsayıcı seçip oluştur’a tıklayın.

Size iki parçadan oluşan head ve body etiketlerinin arasına ekleyebileceğiniz bir HTML kodu verir. Bu kodu gerekli alanlara eklediğinizde artık Google Tag Manager’ı kullanabilirsiniz. Bu kod, site içerisine ekleyeceğiniz tek koddur. Geri kalan tüm kodları GTM üzerinden oluşturacağız.

Google Etiket Yöneticisinin Çalışma Mantığı

Google Tag Manager’ın Çalışma Mantığı

Google Tag Manager’ın temel çalışma mantığı, etiketler, tetikleyiciler ve değişkenlerden oluşur.

• Etiketler (Tags)
• Tetikleyiciler (Triggers)
• Değişkenler (Veriables)

Çalışma mantığını hızlıca özet geçicek olursak; sitenize eklemek istediğiniz entegrasyonu etiketler ile seçersiniz bu etiketlerinin hangi sayfada, hangi eylemde ve ne zaman çalışacağını belirlemek için tetikleyiciler devreye girer. Bu tetikleyicileri daha zenginleştirmek veya sınırlandırmak için değişkenler eklenir. Tüm bunları yaptıktan sonra anlık olarak test edebilir ve yayına alabilirsiniz.

Şu an için kafa karıştırıcı geldiğinin farkındayım ama inanın buraya alıştıktan sonra başka hiç bir şeye ihtiyacınız kalmayacak. Hala canınız sıkılmadıysa ve gerçekten bu konuyu tam olarak öğrenmek istiyorsanız sabırla okumaya devam edin.

Google Tag Manager İncelemesi

 

Google Tag Manager Genel inceleme

İlk karşılacağınız alan çalışma alanı olacaktır. Etiket yöneticisi logosunun yanında Tüm Hesaplar > Hesap Adı > Kapsayıcı Adı gelmektedir. Aynı Analytics gibi. Çalışma alanın yanında sürümler ve yönetici kısmı bulunmaktadır. GTM-MTKX2DF yazan yer ise Google Tag Manager kimliğimiz. Önizleme bölümünde ise eklediğimiz kodların önizlemesini yapabiliyor yayına almadan önce doğru çalışıp çalışmadığını kontrol edebiliyorsunuz. Gönder butonu kullanarak GTM üzerindeki çalışmaları canlıya alabiliyorsunuz.

Şimdi sol tarafta bulunan navigasyonumuzu detaylı inceleyelim.
• Genel Bakış
• Etiketler
• Tetikleyiciler
• Klasörler

Google Tag Manager Genel Bakış

Çalışma alanında; yapılan son değişiklikleri, yeni eklenenleri, düzenlenen ya da silinen etiketleri görebilirsiniz. Ayrıca yayına alınan sürümleri, sürümler üzerinde yapılan düzenlemelerin hepsini görebileceğiniz genel özet bulunmaktadır.

Google Tag Manager Etiketler

Etiketler, üçüncü taraf araçların kod parçacıklarını ekleyebileceğiniz alandır. Bu Etiketler GTM’e ne yapacağını söyler.

Etiketlere Genel Örnekler
• Google Analytics Kodu
• Google ADS Dönüşüm İzleme
• Google ADS Yeniden Pazarlama
• Facebook Pixel

Aşağıdaki ekran görüntüsünden örnek etiketlere göz atabilirsiniz.

Google Tag Manager Etiket yapılandırılması

Google Tag Manager Tetikleyiciler

 

Tetikleyiciler, kurmuş olduğumuz etiketin ne zaman çalışacağını belirlememizde yardımcı olur. Tetikleyiciler sayesinde Google Tag Manager’a kurmak istenilen etiketin, ne zaman yapılacağını belirlemiş olursunuz. Belirli sayfalarda mı?  Bütün sayfalarda mı? Bir bağlantı tıklaması gerçekleştiğinde mi? Yoksa daha özel bir kurguda mı çalışacak? Bunların hepsini tetikleyiciler ile belirleyebilirsiniz.

Yani diyelim ki bir E-ticaret siteniz var ve sipariş tamamlandığında bir dönüşüm saymasını istiyorsunuz. İşte bunu tetikleyiciden “sayfa görüntüleme” türünü seçerek bu sayfaya özel dönüşüm kodunu çalıştırabilirsiniz.

Google Tag Manager Değişkenler

Değişkenler, Etiket ve Tetikleyicileri daha özelleştirmebilmeniz için ihtiyaç duyulan daha fazla bilgi sağlamanıza yardımcı olabilecek değerlerdir.

Örnek: Google Analytics Kimliği bir değişkendir.

GTM’in kendisine ait sabit değişkenleri ve size ait özel değişkenler ekleyebilirsiniz.

Yerleşik Değişkenler

Google Tag Manager yerleşik değişkenler

Kullanıcı Tanımlı Değişkenler

Google Tag Manager kullanıcı tanımlı değişkenler

Google Tag Manager Klasörler

Google, Tag Manager platformunu yaparken yazılımcıların dağınıklığını göz önünde bulundurarak klasörlendirme getirmiş. Bizi düşündüğün için sana minnettarız Google 🙂

Klasörler, yapmış olduğunuz çalışmaları daha derli toplu hale getirmenize yardımcı olur. Etiketleri, yerel değişkenleri ve kendi belirlediğiniz değişkenlerinizi projenize uygun adlandırarak klasörleyebilirsiniz. 

 

7 Yorum

  1. Google yöneticisi bu mesajı okusa sana para verme isteği duyar çok açıklayıcı bir yazı olmuş, ben google ve dadaşlarına karşı anti patic bir patika yoldan gelerek denize ulaştım. Kara görünmüştü ki o sırada eticaret sitemin ve analiz sistemlerinden uzak olduğumu yaşayarak öğrendim. Sonra yinede emeğe saygı olması konusunda nobel ödülü alarak sektörde yerimizi kelimelerimizle ifade edelim istedim 🙂 e ticaret siteniz mi var ? o zaman Google Tag Manager kullanmalısınız demeyeceğim 🙂 mecbur kullanacaksınız başka çareniz yok diyelim .)

  2. Bu siteyi tesadüf bir webmaster forumunda gördüm sonrasında açtım bu yazıyı okudum o kadar açıklayıcı ve rehber niteliğinde bir yazı olmuş ki harika !!! artık Onur beyin takibindeyim başarılar diliyorum..

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir